PLAkaten, juni 2025
Denne udgave af PLAkaten indeholder:
Sygdom i forbindelse med sommerferie
Hovedferie uden løn eller ferie på forskud
Brug af ambulancebehandlere og paramedicinere i almen praksis
Sygdom i forbindelse med sommerferie
Sommeren står for døren, og med det følger for manges vedkommende sommerferien. Men hvad sker der, hvis din medarbejder bliver syg før ferien? Eller hvis sygdom skulle opstå midt i ferien?
Sygdom opstået før ferien påbegyndes:
Hvis din medarbejder melder sig syg inden ferien, har medarbejderen ikke pligt til at begynde ferien, da sygdom er en feriehindring. Ferien vil i så fald blive udskudt og kan aftales/varsles til afholdelse på et senere tidspunkt.
Ferien begynder ved arbejdstids begyndelse den første feriedag, så det er senest dette tidspunkt, medarbejderen skal sygemelde sig, idet ferien ellers anses for påbegyndt.
Bliver medarbejderen syg under sin ferie, kan medarbejderen kræve erstatningsferie fra den 6. sygedag. Det vil sige, at medarbejderen selv bærer risikoen for de første 5 sygedage under ferie i hvert ferieår, hvis medarbejderen er ansat hele ferieåret.
Det er en forudsætning, at medarbejderen skal melde sig syg, efter de regler der gælder i klinikken. Det betyder, at der skal ses bort fra sygedage forud for den dag, hvor medarbejderen giver klinikken meddelelse om sygdommen. Dvs. hvis medarbejderen først melder sig syg på den 4. sygedag, vil de 3 første sygedage ikke tælle med.
Bemærk, at hvis medarbejderen ikke har været ansat hele ferieåret, er det færre end 5 sygedage, der er for egen regning beregnet forholdsmæssigt i forhold til ansættelsestiden.
Der kan forekomme helt særlige omstændigheder, som gør, at medarbejderen ikke er i stand til at melde sygdommen til arbejdsgiver på sygdommens 1. dag. Dette kan være tilfældet, hvis medarbejderen kommer ud for svær tilskadekomst eller lignende, der gør medarbejderen ude af stand til at melde sygdommen til arbejdspladsen. Her har medarbejderen ret til erstatningsferie i forhold til sygdommens eller ulykkens indtræden.
Medarbejderen skal også fremskaffe lægelig dokumentation for sygdommen. Det kan være en friattest eller anden betryggende lægelig dokumentation for sygdommen, som fx journaludskrift fra sygehus eller lignende.
Opholder medarbejderen sig i udlandet, skal medarbejderen tilvejebringe en erklæring fra en læge i udlandet, der som minimum indeholder tilsvarende betryggende dokumentation for sygdommen. Det er medarbejderen selv, der betaler for lægeerklæringen.
Bliver medarbejderen rask, før den planlagte ferieperiode er ovre, har medarbejderen ret til i forlængelse af sin raskmelding at holde den resterende del af den planlagte ferieperiode, såfremt medarbejderen ved sin raskmelding giver arbejdsgiver besked herom.
Ønsker medarbejderen ikke at holde resten af ferien i forlængelse af sin raskmelding, skal medarbejderen møde på arbejde igen. Det gælder, selvom medarbejderen bliver rask inden for den periode, hvor medarbejderen skulle have holdt sin ferie.
Hvis det giver anledning til spørgsmål, kan I kontakte PLA på mail pla@dadl.dk eller telefonnummer 35448400.
Hovedferie uden løn eller ferie på forskud
Som udgangspunkt har alle dine ansatte ret til at holde mindst 3 ugers sammenhængende ferie, inden for det der kaldes hovedferieperioden, som løber fra 1. maj til 30. september.
Selvom en medarbejder ikke har optjent ret til betalt ferie i mindst 3 uger, har medarbejderen stadig ret til at holde mindst 3 ugers sammenhængende ferie i hovedferieperioden.
Ønsker medarbejderen at afholde mere ferie end der er optjent ret til betaling for hos dig, vil du kunne trække 4,8% i medarbejderens løn pr. feriedag som afholdes.
Det kan fx være en situation med en nyansat medarbejder, som har feriepenge med sig fra tidligere arbejdsgiver.
Din medarbejder har ikke krav på at holde ferie på forskud. Det kræver derfor en aftale, hvis der skal holdes forskudsferie.
Hvis din månedslønnede medarbejder ønsker at holde ferie på et tidspunkt, hvor der endnu ikke er optjent tilstrækkelig ret til betalt ferie, kan det aftales, at ferien holdes på forskud. Det betyder, at medarbejderens feriesaldo bliver negativ og at den ferie, der er holdt på forskud efterfølgende udlignes med den ferie, der optjenes. Der kan ikke ydes mere ferie på forskud, end hvad der kan optjenes i det pågældende ferieår (op til 25 dages ferie).
Hvis din klinik har perioder med kollektiv ferielukning, skal du som udgangspunkt huske at sikre, at din medarbejder har nok ferie gemt til disse perioder.
Brug af ambulancebehandlere og paramedicinere i almen praksis
Reddernes Fagforening har rakt ud efter PLA, for at gøre os opmærksomme på deres medlemsgruppe, og hvordan de vil kunne varetage en række opgaver i en lægeklinik.
De fremhæver, at både ambulancebehandlere og paramedicinere kan håndtere kliniske undersøgelser og let diagnostik til akutberedskabet i klinikkerne. Altså opgaver på niveau med mange af de andre ansatte klinikpersonaler i en lægeklinik.
Hvis du ansætter en ambulancebehandler eller paramediciner i din klinik, skal de ansættes efter overenskomsten for klinikpersonale.
PLA i sommerferien
PLA kan træffes hele sommeren, men i uge 28-31 med kortere åbningstider.
Fra den 7. juli – 1. august (uge 28-31) vil telefonerne være åbne i tidsrummet 9.00 – 14.00, ligesom mails i udgangspunktet kun besvares i dette tidsrum.
I perioden vil PLA være bemandet med færre medarbejdere. Hvis du ønsker at kontakte os telefonisk, skal du derfor ringe til vores PLA-telefon på 3544 8400, hvor det vil være skiftende medarbejdere der vil besvare din henvendelse.
Du kan også sende en mail til pla@dadl.dk
Alle øvrige uger i sommermånederne kan vi træffes på normal vis mandag til torsdag mellem kl. 9.00 – 16.00 og fredag mellem kl. 9.00 – 15.00.