Står du overfor at skulle købe eller sælge en praksis, er det vigtigt, at du ved, hvad et sådant køb/salg betyder for dig og det personale, der er ansat i praksis.

Der sker nemlig det, når en praksis eller en del af en praksis sælges/overdrages, at den nye ejer umiddelbart indtræder i alle rettigheder og forpligtelser i henhold til de overenskomster, medarbejderne måtte være omfattet af, og de aftaler om løn- og arbejdsforhold, der iøvrigt måtte være aftalt.

De forpligtelser du indtræder i er blandt andet:

  • Medarbejderens anciennitet 
  • Opsigelsesvarsler
  • Enhver form for lønforpligtigelse
  • Frynsegoder (telefon, bil, computer etc.)
  • Bonusordninger
  • Ferieforhold og feriegodtgørelse/ferietillæg
  • Overarbejdsbetaling mv.

Grunden til, at du bliver forpligtet, er virksomhedsoverdragelsesloven, som siger, at medarbejderne bliver betragtet som en del af handlen og skal stilles som om, "intet var hændt". Formålet med loven er at beskytte de medarbejdere, der er omfattet af virksomhedsoverdragelsen

Det er derfor meget vigtigt, at du som køber af en praksis, før købet får kortlagt medarbejdernes ansættelsesvilkår. Du kommer nemlig til at hæfte for de vilkår over for dine kommende medarbejder – uanset om sælger har oplyst noget om det eller ej.

Du kan herunder læse om dine forpligtelser som henholdsvis sælger og køber.

Sælgers forpligtelser 

Købers forpligtelser


 

Sælgers forpligtelser

Som sælger har du pligt til i rimelig tid inden overdragelsen at underrette alle berørte medarbejdere om

  • datoen for overdragelsen,
  • årsagen til overdragelsen,
  • overdragelsens juridiske, økonomiske og sociale følger for medarbejderne, og
  • eventuelle foranstaltninger for medarbejderne som følge af overdragelsen.

Underretningspligten gælder også for køber af praksis, hvis han eller hun allerede driver virksomhed, og overdragelsen vil komme til at berøre medarbejderne i den eksisterende virksomhed.

Hvad "i rimelig tid" præcis betyder, er svært at sige, men medarbejderne bør i hvert fald orienteres så tidligt, at de vil kunne nå at sige op (de har 1 måneds varsel), hvis de ikke er interesseret i at få en ny arbejdsgiver.


 

Købers forpligtelser

Køber du en praksis, hvor medarbejderne er omfattet af en overenskomst, som du ikke ønsker at følge, kan du i visse situatoner frasige dig overenskomsten. Du bør kontakte PLA for en drøftelse. Kravet er, at du senest inden 5 uger fra det tidspunkt, hvor du ved - eller burde vide - at en eller flere medarbejdere er omfattet af en overenskomst, skal underrette det pågældende fagforbund, hvis overenskomst du ikke ønsker at tiltræde. Såfremt du ikke foretager dig noget, betragtes overenskomsten som tiltrådt.

Det er vigtigt, at du er opmærksom på, at medarbejderne bevarer deres rettigheder i henhold til overenskomsten mindst indtil overenskomstperiodens udløb, selvom du frasiger dig overenskomsten. Du kan herefter varsle ændringer i medarbejdernes ansættelsesvilkår - dog så disse ændringer tidligst får virkning fra overenskomstperiodens udløb.

Du kan som køber heller ikke bare opsige medarbejdere, der er ansat i praksis ved overdragelsen. Opsigelsen af en medarbejder skal være rimeligt begrundet i praksis’ forhold, hvilket vil sige, at der skal være økonomiske, tekniske eller organisatoriske årsager til opsigelsen. Der gælder med andre ord de samme regler om saglighed og hensyn som ved almindelig opsigelse.

Som køber bør du ligeledes være opmærksom på, at alle medarbejdere skal have en ny ansættelseskontrakt, eller et tillæg til den eksisterende, uanset at deres ansættelsesvilkår er uændrede. I den nye kontrakt skal fremgå, at det nu er dig, der er arbejdsgiver.

 

Praktiserende Lægers
Arbejdsgiverforening

Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8550
E-mail: pla@dadl.dk


Åben for henvendelser

Mandag til torsdag: kl. 09:00 - 16:00
Fredag: kl. 09:00 - 15-00

Nyhedsbrev

Tilmeld dig PLA's nyhedsmail, så du automatisk får besked, når der er nyt fra PLA.

Dudal Webdesign