Er der opstået en konflikt i din praksis enten mellem medarbejderne, mellem medarbejdere og ledelse, eller mellem lederne indbyrdes, kan mediation måske være løsningen.

Mediation er en effektiv måde at løse konflikter på. Det er en struktureret samtale mellem parter i konflikt, som ledes af en mediator. Vægten lægges på parternes behov og interesser. Mediator hjælper gennem samtaleteknikker parterne til at forstå hinanden, til at betragte problemerne som fælles og endelig til sammen at finde funktionelle løsninger på konflikten. Der er mange fordele ved mediation. Det er hurtigt, det giver funktionelle, holdbare løsninger, som alle parter er tilfredse med, og der skabes grundlag for, at parterne kan samarbejde bagefter.

Erfaringen viser, at en mediation af en konflikt i en lægepraksis som oftest kan løse konflikten på under 1 dag.

Praktiserende læger, der har prøvet mediation i deres praksis, giver blandt andet udtryk for, at ”takket være mediationen er vi kommet ud af dødvande og kan komme videre og løse problemet”, at det har været ”meget spændende og givende at deltage i mediationen”, og at det har været godt med en ”uvildig lynafleder, der fik parterne til at være åbne og konstruktive i at finde en fælles brugbar løsning”.

Som medlem af PLA kan du søge om tilskud til dækningen af halvdelen af udgifterne til en mediator. Honoraret for en times mediation er 1.500 kr. Dertil kan komme dækning af transportudgifter til mediator, og eventuelt opholds og forplejningsudgifter.  Hvis du er interesseret i at benytte dig af mediation i din praksis, kan du kontakte Henriette Kiersgaard på telefon 3544 8450 eller på e-mail hki.plo@dadl.dk

 

Sidst opdateret: januar 2024

Praktiserende Lægers
Arbejdsgiverforening

Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8550
E-mail: pla@dadl.dk


Åben for henvendelser

Mandag til torsdag: kl. 09:00 - 16:00
Fredag: kl. 09:00 - 15-00

Nyhedsbrev

Tilmeld dig PLA's nyhedsmail, så du automatisk får besked, når der er nyt fra PLA.

Dudal Webdesign