Personalehåndbog (cirkulære)
Personalehåndbog
Du har ikke pligt til at udarbejde en personalehåndbog. Men det kan være en god ide. En personalehåndbog kan beskrive de rammer og retningslinjer der gælder på jeres arbejdsplads, sådan at alle på arbejdspladsen ved hvad der gælder fx ved lægebesøg, arbejdsmiljøregler, pauser, skærmbriller, overarbejde m.v. Dermed kan mange misforståelser og konflikter undgås.
Hvis klinikken har en personalehåndbog, skal det fremgå at medarbejdernes ansættelseskontrakter. Hvis du vil indfører en personalehåndbog og der ikke tidligere har været en personalehåndbog, skal du huske at lave et tillæg til medarbejderes eksisterende ansættelseskontrakt, hvor du skriver, at der er udleveret en personalehåndbog. Se tillæg til kontrakt
PLA har udarbejdet et forslag til en personalehåndbog. Hvis du ønsker at anvende den, kan du selvfølgelig anvende den i sin helhed, men du skal under de forskellige emner tilpasse den til din klinik. Du kan også vælge alene at tage udvalgte emner med i din personalehåndbog.
Bliver et personalecirkulæret for omfangsrig, risikerer du, at den bliver uoverskuelig. Det er derfor en god ide at gøre sig klart, hvad der er vigtigst at få beskrevet. Nye politikker og oplysninger kan tilføjes med tiden.
Du finder PLA’s forslag til en personalehåndbog her
Du skal også være opmærksom på, at et personalecirkulære er et supplement til PLA’s overenskomster. Det er derfor vigtigt, at reglerne i et personalecirkulære ikke må være i strid med overenskomsterne for konsultationspersonalet. Din personalepolitik skal i øvrigt være i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning.