I vores overenskomster med henholdsvis HK og Dansk Sygeplejeråd/Danske bioanalytikere opfordres du til at gennemføre medarbejderudviklingssamtaler mindst én gang årligt. 

Formålet med en medarbejderudviklingssamtale er at sikre en fortsat udvikling for såvel praksis som for medarbejderne. Samtalen skulle gerne give dig indblik i, hvad der rører sig arbejdsmæssigt og socialt - herunder hvordan den enkelte medarbejder trives i sit job.

En medarbejderudviklingssamtale vil derfor som udgangspunkt indeholde tre hovedpunkter:

  • Status over den forløbne periode, enten siden sidste samtale eller fra ansættelsesforholdets start
  • Fremtidige arbejdsforhold
  • Uddannelse og personlig udvikling

En medarbejderudviklingssamtale kan foregå på mange måder. Det er op til dig at finde den optimale løsning for din praksis. Du kan dog vælge at følge nogle retningslinjer, så samtalen afvikles så optimalt som muligt.

10 bud for en god medarbejderudviklingssamtale

  1. Medarbejderudviklingssamtalen er en dialog mellem dig og den ansatte og samtalen skal derfor foregå alene mellem jer to.  
  2. Medarbejderudviklingssamtalen skal kunne foregå uforstyrret. 
  3. Såfremt medarbejderudviklingssamtalen tager sit udgangspunkt i et på forhånd udfærdiget skema, skal medarbejderen kende skemaet på forhånd.
  4. Begge parter skal have forberedt sig til samtalen på baggrund af dette skema.
  5. Stemningen skal være så afslappet som muligt, og medarbejderudviklingssamtalen bør finde sted i en situation, hvor såvel du som den ansatte føler jer til rette.
  6. Medarbejderudviklingssamtalen skal være fastlagt i god tid, så begge parter har mulighed for at forberede sig.
  7. Såfremt den ene part bliver nødt til at aflyse, skal der hurtigst muligt arrangeres et nyt møde. 
  8. Medarbejderudviklingssamtalen skal helst ske én gang årligt, da der herved sikres det bedste forløb.
  9. Medarbejderudviklingssamtalen er fortrolig.
  10. Medarbejderudviklingssamtalen skal danne udgangspunkt for en række konklusioner, som skal skrives ned og godkendes af begge parter. Begge parter skal derefter have et eksemplar af konklusionerne for samtalen, som så kan være udgangspunkt for samtalen det efterfølgende år.

Herudover bør du som arbejdsgiver sørge for at stille uddybende spørgsmål til den ansatte og i det hele taget lytte aktivt. Det er desuden vigtigt, at du kan acceptere saglige uenigheder og være i stand til at drøfte såvel positive som negative problemstillinger.

Har du brug for yderligere information, kan du læse mere i MUS håndbogen.

 

Praktiserende Lægers
Arbejdsgiverforening

Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8550
E-mail: pla@dadl.dk


Åben for henvendelser

Mandag til torsdag: kl. 09:00 - 16:00
Fredag: kl. 09:00 - 15-00

Nyhedsbrev

Tilmeld dig PLA's nyhedsmail, så du automatisk får besked, når der er nyt fra PLA.

Dudal Webdesign