Hvis en medarbejder dør, er der en del forhold, du som arbejdsgiver skal være opmærksom på.

Forpligtelsen til at udbetale løn ophører fra dødsdagen.

Hvis medarbejderen har været ansat som funktionær og har været ansat i 1 år eller mere på dødstidspunktet, skal der betales efterløn/efterindtægt til eventuelt efterladte.

Efterindtægt

Forpligtelsen til at betale efterindtægt indtræder, når medarbejderen har været ansat i et år. Der skal i så fald betales en måneds løn. Har medarbejderen været ansat i to år, skal der betales to måneders løn, og har medarbejderen været ansat i tre år eller derover, skal der betales tre måneders løn. Beløbet, der skal betales, er den almindelige løn inkl. arbejdsgivers pensionsbidrag. Der skal ikke betales feriepenge af beløbet.

Betalingen forudsætter dog, at medarbejderen efterlader en ægtefælle eller børn under 18 år, som pågældende havde forsørgelsespligt over.

For ansætte efter HK-overenskomsten gælder endvidere, at en samlever, der har haft fælles folkeregisteradresse med afdøde i mindst 5 år også har krav på efterindtægt, såfremt afdøde havde funktionærstatus efter funktionærloven. 

Beløbet udbetales direkte til ægtefælle eller børn og går altså uden om boet. Beløbet beskattes som almindelig lønindkomst hos modtageren.

Afregning

Da lønnen stopper pr. dødsdagen, skal der laves en afregning pr. den pågældende dato, der minder om afregningen, når medarbejderen fratræder.

Du skal være opmærksom på at få afregnet følgende:

Løn til og med dødsdagen afregnes til boet.

Pension til og med dødsdagen - afregnes på vanlig vis til pensionsselskabet.

Feriepenge til og med dødsdagen: Det vil sige, at optjent og ikke-afviklet ferie afregnes til Feriekonto som ved en almindelig fratræden

Feriefridage til og med dødsdagen: Det vil sige, at optjente og ikke-afviklede feriefridage afregnes til boet sammen med sidste lønudbetaling som ved en almindelig fratræden

Seniorbonus - der afregnes til boet en forholdsmæssig andel af den seniorbonus, medarbejderen ville have haft ret til at få udbetalt ved årets udgang, med sidste løn.

Mer- og overarbejde – hvis der er opsparet timer, skal disse afregnes efter overenskomsternes regler i forhold til tillæg mv.

Læs mere om afregning, når en medarbejder fratræder her.  

Sidst opdateret: Juni 2024

Praktiserende Lægers
Arbejdsgiverforening

Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8550
E-mail: pla@dadl.dk


Åben for henvendelser

Mandag til torsdag: kl. 09:00 - 16:00
Fredag: kl. 09:00 - 15-00

Nyhedsbrev

Tilmeld dig PLA's nyhedsmail, så du automatisk får besked, når der er nyt fra PLA.

Dudal Webdesign