Du har som arbejdsgiver forskellige arbejdsmiljømæssige forpligtelser. Det kan være en pligt til at etablere en arbejdsmiljøorganisation (AMO), eller sørge for at der vælges en arbejdsmiljørepræsentant. Dine forpligtelser afhænger af, hvor mange medarbejdere du har ansat.

Højst 9 ansatte

Har du højst 9 ansatte i din virksomhed, er du forpligtet til at have et systematiseret samarbejde om sikkerhed og sundhed. Du har ikke pligt til at danne en arbejdsmiljøorganisation (AMO). I det daglige foregår samarbejdet ved løbende direkte kontakt og dialog mellem dig og de ansatte. En gang om året skal der holdes en arbejdsmiljødrøftelse, hvor det kommende års samarbejde om arbejdsmiljø skal tilrettelægges bedst muligt, og hvor det seneste års samarbejde tages op. Drøftelsen skal handle om, hvordan det står til med arbejdsmiljøet, hvilke udfordringer virksomheden står over for, samt hvilke prioteringer der skal foretages for at sikre et godt arbejdsmiljø og forebygge arbejdsmiljøproblemer. 

Det er arbejdsgiveren, der skal sørge for, at arbejdsmiljødrøftelsen finder sted og at alle inddrages i arbejdsmiljødrøftelserne. Du kan downloade en folder, der nærmere beskriver, hvordan den årlige arbejdsmiljødrøftelse kan foregå samt tilhørende forslag til dagsorden her.  Arbejdstilsynet har udarbejdet en guide til den årlige arbejdsmiljødrøftelse for virksomheder med op til 9 ansatte som du kan læse mere om her. Arbejdstilsynet har i øvrigt udarbejdet en vejledning om, hvordan samarbejdet om sikkerhed og sundhed skal ske i små virksomheder, der ikke har pligt til at have en arbejdsmiljøorganisation, vejledningen kan downloades her.

Du skal desuden løbende sørge for, at de ansatte kan komme med forslag til arbejdsmiljøet, og at de får alle nødvendige oplysninger, som har betydning for sikkerhed og sundhed. Du skal desuden sørge for, at de ansatte bliver hørt, når ny teknologi bliver planlagt og indført, herunder om konsekvenser for sikkerhed og sundhed ved valg af udstyr, personlige værnemidler og tekniske hjælpemidler mv.

10 til 34 ansatte

Har du 10 medarbejdere eller flere, har du yderligere arbejdsmiljømæssige forpligtelser. Du er forpligtet til oprette en arbejdsmiljøorganisation (AMO), og der skal vælges en arbejdsmiljørepræsentant (AMR). AMO er en intern organisering af samarbejdet om arbejdsmiljø i virksomheden, hvor nøglepersonerne er dig, som arbejdsgiver, og den valgte arbejdsmiljørepræsentant.

Arbejdsmiljørepræsentanten vælges af og blandt de ansatte i virksomheden, og valgperioden er normalt to år. Arbejdsmiljørepræsentanten er beskyttet mod at blive afskediget og mod anden forringelse af sine forhold på samme måde som en tillidsrepræsentant.

Arbejdsmiljørepræsentanten skal gennemføre den obligatoriske arbejdsmiljøuddannelse. Derudover skal arbejdsmiljørepræsentanten tilbydes at deltage i  en supplerende arbejdsmiljøuddannelse.

Du kan på Arbejdstilsynets hjemmeside herfå informationer omkring den obligatoriske- og supplerende arbejdsmiljøuddannelse.

Du kan læse mere om, hvad der ligger i AMO's virke her.

Vær opmærksom på din pligt til at samarbejde med AMO, hvilket i praksis indebærer, at den årlige arbejdsmiljødrøftelse skal holdes i AMO samt at dialog og medarbejderinddragelse m.m. sker i tæt samarbejde med AMO.

35 eller flere ansatte

I virksomheder med mindst 35 ansatte gælder, foruden de samme regler som ovenfor beskrevet ved 10 til 34 ansatte, at der skal oprettes en AMO i to niveauer med arbejdsmiljøgrupper og arbejdsmiljøudvalg.
 
De daglige opgaver skal varetages af en eller flere arbejdsmiljøgrupper.
 
De overordnede opgaver varetages af et eller flere arbejdsmiljøudvalg.

 

Når du skal opgøre antallet af ansatte skal alle, undtagen ejerlægerne, medregnes. Medarbejdere, der er beskæftiget under 10 timer om ugen og som udelukkende laver administrativt arbejde, kan efter omstændighederne også undlades ved opgørelsen af antal ansatte.

Senest opdateret den 7. maj 2025

Praktiserende Lægers
Arbejdsgiverforening

Kristianiagade 12
2100 København Ø
Tlf.: 3544 8550
E-mail: pla@dadl.dk


Åben for henvendelser

Mandag til torsdag: kl. 09:00 - 16:00
Fredag: kl. 09:00 - 15-00

Nyhedsbrev

Tilmeld dig PLA's nyhedsmail, så du automatisk får besked, når der er nyt fra PLA.

Dudal Webdesign