Arbejdspladsvurdering (APV)
Hvis du har ansatte i din praksis, skal du være opmærksom på, at du har pligt til at udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering - i daglig tale kaldet en APV.
Formålet er at sikre, at klinikkens sikkerheds- og sundhedsarbejde omfatter alle klinikkens arbejdsmiljøproblemer - og at der arbejdes systematisk og løbende med at løse problemerne. En APV skal indeholde fire elementer:
- en gennemgang af klinikkens arbejdsmiljøforhold,
- en vurdering af arbejdsmiljøproblemerne og deres årsager,
- en prioritering af problemerne i en handlingsplan med løsninger, og
- en opfølgning.
Når du skal i gang med at udarbejde APV'en, kan det første skridt være, at du og medarbejderne sammen aftaler, hvilke forhold, der skal spørges til. Det kan være spørgsmål om arbejdslokalernes indretning – for eksempel arbejdslys, pladsforhold, varme/kulde, indretning af frokostrum og toiletter. Desuden kan en APV indeholde spørgsmål om tidspres, alenearbejde, arbejde med bakterier og vira, arbejde med kemiske stoffer, og om situationer, der er svære at klare. Endelig kan en APV indeholde spørgsmål om det psykiske arbejdsmiljø – det vil sige medarbejdernes trivsel, kollegiale forhold og forholdet til dig som arbejdsgiver. Når alle medarbejdere er blevet spurgt om arbejdsforholdene, skal APV’en opbevares i praksis. Den skal revideres, når arbejdsforholdene ændrer sig og ændringerne har betydning for sikkerheden og sundheden i praksis. En gennemgang af APV’en skal under alle omstændigheder ske hvert 3. år. På den måde sikrer man sig, at der er sket en opfølgning på de eventuelle problemer, som blev kortlagt første gang APV’en blev gennemført.
Udfærdigelse af APV
Du kan godt selv udfærdige arbejdspladsvurderingen, men alle medarbejdere skal som udgangspunkt skrive den under, hvis der ikke er valgt en arbejdsmiljørepræsentant (AMR). I så fald er det tilstrækkeligt, at denne underskriver.
Arbejdstilsynet har udfærdiget en række brancheorienterede APV tjeklister, som kan (men ikke skal) anvendes ved udarbejdelsen af en APV for arbejdspladsen. Du kan finde Arbejdstilsynets APV-tjekliste for praksiserende læger her. Listen er ikke en udtømmende liste. Har du således i din praksis særlige arbejdsmiljømæssige hensyn, bør disse indgå i en APV.
Se mere på Arbejdstilsynets hjemmeside.
Senest opdateret den 6. maj 2025