Ansættelse af personale
Skal du i gang med at finde en ny medarbejder til din praksis, kan du her læse om en lang række forhold, du skal være opmærksom på. Det er fx ikke uvæsentligt, hvad du spørger en medarbejder om til en ansættelsessamtale.
Oplysninger om ansættelsesvilkår
Udfyldelse af ansættelseskontrakten
Annoncering
Når du skal rekruttere nye medarbejdere, har du som arbejdsgiver i almen praksis valgfrihed med hensyn til averteringsformen. Du kan søge via dagspressen, fagblade eller internettet. En stillingsannonce på internettet kan for eksempel indrykkes hos www.jobindex.dk, www.jobzonen.dk, www.jobnet.dk, www.jobfinder.dk, www.stepstone.dk, eller http://www.careerjet.dk/.
Hvis du ønsker at indrykke en stillingsannonce via praksispersonalets fagblade, kan der rettes henvendelse til:
– Media-People ApS tlf.:39 20 08 55 eller e-mail info@media-people.dk for fagbladet ”DL magasinet” for lægesekretærer.
– Dansk Mediaforsyning ApS tlf.:70 22 40 88 eller email cko@dmfnet.dk for fagbladet ”Sygeplejersken”.
– Pia Vinther Christensen tlf.:44 22 32 57 eller e-mail annoncer@dbio.dk for fagbladet ”Danske bioanalytikere”.
PLA har ikke indgået et samarbejde med ovenstående vedrørende indrykning af annoncer.
Ved formulering af annoncen, skal du være opmærksom på, at forskelsbehandlingsloven og ligebehandlingsloven allerede gælder på dette tidspunkt. Ønsker du at rekruttere gennem annoncering skal du derfor være opmærksom på, at det ikke er tilladt at forskelsbehandle på baggrund af
- Race
- Hudfarve
- Religion eller tro
- Politisk anskuelse
- Seksuel orientering
- National/social eller etnisk oprindelse
- Køn
- Alder
- Handicap
Overtræder du dette, kan det betyde, at praksis pålægges en bøde. Og kan en ansøger påvise, at hun er blevet forskelsbehandlet, vil du kunne blive pålagt at betale en godtgørelse til ansøger.
Ved spørgsmål vedrørende elevansættelser anbefales at rette henvendelse til PLA for vejledning.
Ansættelsessamtalen
At finde frem til den rette kandidat til den ledige stilling er af stor vigtighed for dagligdagen i praksis. Til brug for denne udvælgelse har du behov for at kende til ansøgerens faglige og personlige baggrund. Ansættelsessamtalen bruges til at vurdere, om ansøgeren har de rette kvalifikationer til at bestride jobbet, og til at få et indtryk af hinanden. Du har også mulighed for at rette henvendelse til en tidligere arbejdsgiver med henblik på at søge referencer på ansøgeren. Du skal dog huske forinden at indhente ansøgerens tilladelse til at kontakte tidligere arbejdsgivere.
Under ansættelsessamtalen har du lov til at stille spørgsmål til ansøgerens faglige baggrund, til familieforhold og fritidsinteresser, såfremt oplysningerne har til hensigt at sikre en rationel ledelse og administration. Men der er i følge lovgivningen grænser for, hvad du må spørge om under ansættelsessamtalen.
Reference
Du kan overveje at indhente referencer på den pågældende medarbejder hos tidligere arbejdsgivere. Dette skal aftales med ansøgeren forinden.
Er der tale om ansættelse af en autoriseret faggruppe (fx en sygeplejerske, social-og sundhedsassistent, jordemoder eller læge) anbefales det af Styrelsen for Patientsikkerhed, at du kontrollerer ansøgerens autorisationsstatus samt eventuelle tilsynssanktioner ved opslag i Autorisationsregisteret. Du kan tjekke deres autorisationsstatus her.
Styrelsen for Patientsikkerhed har også udgivet en pjece om ”Ansættelse af sundhedsfagligt personale”, den kan du læse her.
Helbredsoplysninger
Du må som udgangspunkt ikke i forbindelse med eller under ansættelsen af en medarbejder anmode om, indhente eller modtage og gøre brug af oplysninger om ansøgerens helbred.
Du kan ikke spørge om ansøgeren generelt er syg eller har symptomer, men dog kan du godt spørge om ansøgeren har en sygdom, som har væsentlig betydning for arbejdets udførelse. Det vil fx være lovligt at spørge en ansøger til en stilling som sekretær om ansøgerens stresstærskel.
Omvendt har en ansøger pligt til at oplyse, om hun lider af en sygdom eller har symptomer på en sygdom, som vil have væsentlig betydning for hendes arbejdsdygtighed ved det pågældende arbejde.
Graviditet
Hvis du spørger ind til graviditet og planer om familieforøgelse, kan du risikere et krav om godtgørelse efter ligebehandlingsreglerne, hvis ansøgeren ikke tilbydes stillingen. Du bør derfor ikke i forbindelse med eller under ansættelsen af en medarbejder anmode om, indhente eller modtage og gøre brug af oplysninger om, hvorvidt ansøgeren er gravid eller forventer at blive det inden for en nærmere periode. I henhold til ligebehandlingsloven må du nemlig ikke lægge vægt på sådanne oplysninger ved ansættelsen, fordi du har pligt til at behandle mænd og kvinder lige ved ansættelser. Har du alligevel overtrådt dette, kan det straffes med bøde og godtgørelse.
En kvindelig ansøger har udelukkende pligt til at oplyse om graviditet, såfremt der er mindre end 3 måneder til fødslen.
Forskelsbehandling
Endelig må en du – ligesom ved annonceringen – ikke i forbindelse med ansættelsessamtalen/udvælgelsen af kandidaten anmode om, indhente eller modtage og gøre brug af oplysninger om ansøgerens
- Race
- Hudfarve
- Religion eller tro
- Politisk anskuelse
- Seksuel orientering
- Alder
- Handicap
- National/social eller etnisk oprindelse
Oplysning om ansættelsesvilkår
Hvis de eksakte ansættelsesvilkår ikke fremgår af stillingsbetegnelsen/stillingsannoncen, er det relevant at få drøftet ansættelsesvilkårene i selve ansættelsessamtalen. Du bør derfor i forbindelse med ansættelsessamtalen oplyse om fx løn, arbejdstider, medarbejderpolitik i din praksis og andre forhold, som kan være relevante at afklare inden endelig aftale indgås. Derudover skal du udfærdige en fyldestgørende ansættelseskontrakt, som skal udleveres senest ved medarbejderens tiltræden, jf. nedenfor.
Lønforhandling
Det er relevant at drøfte løn til ansættelsessamtalen. De overenskomstmæssige lønninger findes i overenskomsterne og kan ses her. Lønningerne er bruttolønninger og består af nettoløn og medarbejderens eget pensionsbidrag. Herudover kommer så arbejdsgiverens pensionsbidrag.
Ved lønforhandling med en ansøger, som skal ansættes efter overenskomst mellem PLA og Dansk Sygeplejeråd/Danske Bioanalytikere, skal du være opmærksom på, at der er indgået en særlig aftale om tillæg. En bioanalytiker eller sygeplejerske med under 2 års praksiserfaring bevarer deres hidtidig samlede løn ved ansættelse i lægepraksis. Den løn, der skal sammenlignes er nettolønnen, dvs. uden medarbejderens eget pensionsbidrag. Dette kan du læses mere om her.
Da der er tale om overenskomstmæssige minimumslønninger, kan du vælge at give et personligt tillæg til lønnen. Det personlige tillæg gives på baggrund af medarbejderens kvalifikationer, efter- og videreuddannelse, dygtighed, stillingens indhold, den ansattes indsats og ansvar. Personlige tillæg er pensionsgivende. Ved fremtidig lønregulering skal det personlige tillæg reguleres sammen med lønnen.
Ansættelseskontrakten
PLA´s ansættelseskontrakter opfylder ansættelsesbevislovens krav og er lette at udfylde. Ansættelseskontrakterne er let tilgængelige og kan findes nedenfor:
- Ansættelselseskontrakt for lægesekretærer i lægepraksis, se mere her.
- Ansættelseskontrakt for konsultationssygeplejersker og praksisbioanalytikere i lægepraksis, se mere her.
- Ansættelseskontrakt for ikke-funktionærer, se mere her.
Når ansættelseskontrakten er udfyldt skal den underskrives af begge parter, og den skal udleveres til medarbejderen senest samtidig med tiltrædelsen.
Udfyldelse af ansættelseskontrakten
Du skal ved udfyldelsen tage stilling til, om der skal sættes kryds ved "aftalt prøvetid". Ved aftalt prøvetid kan du i de første tre måneder af ansættelsen opsige medarbejderen med 14 dages varsel. Det betyder, at opsigelsen skal gives senest efter 2½ måneds ansættelse, fordi varslet tæller med i prøveperioden. Du skal dog være opmærksom på, at der ved aftalt prøvetid ikke gælder noget opsigelsesvarsel for medarbejderen, som kan opsige sin stilling uden varsel. Det er dog muligt i prøvetiden at aftale et gensidigt opsigelsesvarsel på 14 dage.
Du skal også tage stilling til, om der skal sættes kryds ved 120-dages reglen, som giver et kortere opsigelsesvarsel i tilfælde af medarbejderens længerevarende sygdom.
Hvis praksis har nogle særlige vilkår, så indføjes det i ansættelseskontrakten.
Stillingsbeskrivelse (funktionsbeskrivelse)
Du skal i forbindelse med udfyldelse af kontrakten også svare på, om der er udarbejdet en særskilt stillingsbeskrivelse. Det er ikke et krav at lave en sådan stillingsbeskrivelse, men det kan være en god idé.
En stillingsbeskrivelse vil normalt beskrive den konkrete stillings opgaver, ansvarsområder og kompetenceområder. Typisk vil en stillingsbeskrivelse kunne udarbejdes på max. en A4 side.
Du kan betragte stillingsbeskrivelsen som et supplement til ansættelseskontrakten. Tag afsæt i klinikkens arbejdsopgaver, og brug stillingsbeskrivelsen som et ”redskab”, der løbende kan opdateres, fx ved de årlige medarbejderudviklingssamtaler. I stillingsbeskrivelsen har du også mulighed for - sammen med medarbejderen - at få sat ord på medarbejderens kompetencer- og evt. udviklingspotentialer.
En stillingsbeskrivelse er også rar at have, hvis medarbejderen bliver langtidssygemeldt, og en anden medarbejder eller en vikar skal overtage den sygemeldtes arbejdsopgaver for en periode.
Opbygning af en funktionsbeskrivelse
Det er naturligt at indlede med en beskrivelse af medarbejderens navn, stillingsbetegnelse og uddannelsesmæssige og/eller erhvervsmæssige baggrund.
Eksempel:
”[NN] er ansat som konsultationssygeplejerske, er uddannet som sygeplejerske i 2002, og har fem års praksiserfaring. [NN] har været ansat i vores praksis i tre år.
Har medarbejderen særlige kompetencer eller ansvarsområder, kan dette også fremhæves:
”[NN] har arbejdet ni år på en medicinsk afdeling og har stor erfaring med sukkersygepatienter. [NN] er derfor i forhold til sygeplejerskerelaterede opgaver i relation til sukkersygepatienter primær konsultationsmedarbejder, og varetager således opgaven om instruktion i brug af insulinpumpe og rådgivning om motion.”
Herefter kan følge en beskrivelse af andre arbejdsopgaver som medarbejderen varetager:
”[NN] indgår sammen med klinikkens øvrige personale i pasning af skranke og indgår sammen med klinikkens anden konsultationssygeplejerske i behandlingen af akutte patienter. [NN] varetager i øvrigt følgende selvstændige konsultationer: sårpleje, blodprøvetagning, behandling af vorter/ligtorne, halspodninger, fjernelse af splinter/tæger, børnevaccinationer, HPV-vacciner, kontakt til hjemmesygeplejerske, opsøgende hjemmebesøg, [her kan angives yderligere arbejdsopgaver].”
Hvis, der er nye arbejdsopgaver, kan disse beskrives:
”[NN] er under oplæring, og deltager i efteruddannelse i forhold til børne- og spædbarnsundersøgelser. Det forventes at [NN] om tre måneder vil medvirke til børneundersøgelser.”
Der vil ofte være arbejdsopgaver, som skal kunne varetages ved fravær hos øvrigt personale.
”Ved kollegers fravær forudsættes det, at [NN] ”dækker ind” i forhold til telefonpasning og bookning af patienter. Ved sygeplejerskekollegas fravær er det [NN] ansvar at sikre bestilling af varer fra positivliste og i øvrigt have ansvaret for medicinrummet.”
Timelønsansættelse
Der gælder særlige ansættelseskontrakter for timelønsansatte.
For personale ansat efter kontrakt som timelønnet gælder, at:
- Eget- og arbejdsgiverbidraget til pension skal udbetales sammen med lønnen i stedet for at oprette pension
- Timelønnet personale skal havde feriegodtgørelse på 12,95% i stedet for løn under ferie og ferietillæg
- For sygeplejersker og bioanalytikere gælder, at kitteltillæg udbetales som et tillæg til timelønnen på 1,56 kr. pr. time